Nicolaus Cusanus och Lyndon LaRouche hyllade som genier av Fader Harry Bury

Nicolaus Cusanus och Lyndon LaRouche hyllade som genier av Fader Harry Bury

På Internationella fredskoalitionen fredagsmöte den 31 oktober lyfte den berömde amerikanske katolske prästen Fader Bury fram Nicholaus Cusanus och Lyndon LaRouche som båda på sin tid var motarbetade och missförstådda trots att de varit så viktiga för fredsarbetet. Fader Bury lade där sitt ord för att återupprätta dessa båda som han kallade genier.

Se hans tal på video 6 minuter här: https://youtu.be/taI-uIxggqg?t=5448 och här nedan kan du läsa utskriften av vad han sa (först på svenska och därefter på engelska) Efter det kan du läsa om användningen av Nicolaus Cuasnus metod “Coincidentia Oppositorum” i det praktiska fredsarbetet.

 

Fader Harry Bury till Internationella fredskoalitionen (IPC): Cusa och LaRouche kan inspirera oss

Följande kommentarer framfördes av fader Harry Bury den 31 oktober vid det 126:e veckomötet i rad för Internationella fredskoalitionen. Han presenterades av moderatorn Anastasia Battle, som berättade att fader Bury har varit katolsk präst i ungefär 70 år, att han är en livslång fredsaktivist och ledare för Pax Christi.

FADER HARRY BURY: Tack så mycket, Anastasia. Jag känner mig verkligen hedrad och tacksam över att få chans att medverka och bygga vidare på det som har sagts idag. Det har varit mycket betydelsefullt och hjälpsamt för de flesta av oss, och jag hoppas att Schillerinstitutet fortsätter med det vi har gjort varje fredagsmorgon. Det är verkligen betydelsefullt och kommer att leda till stora förändringar.

Jag skulle vilja bygga vidare, om jag kan, på det som Helga och ni andra har sagt. Som hon nämnde firade påven Leo i lördags utbildningens jubelår. Så tonvikten låg på det intellektuella livet. Påven Leo talade mycket positivt om Nicolaus Cusanus. Nicolaus Cusanus var kardinal i kyrkan när det fanns utmaningar som vi står inför idag, särskilt i Europa. Nicolaus av Cusa var en katalysator för att få igång renässansen, och jag anser att Nicolaus Cusanus var för 1400-talet vad Lyndon LaRouche var och är för 1900- och 2000-talet. Lyn LaRouche var också en renässansmänniska. Både han och Nicolaus Cusanus var genier och bidrog till världens intellektuella, ekonomiska och utveckling för oss människor. Båda trodde på mänsklighetens enighet, att vi alla är ett. Det betyder att det som är bra för dig, måste vara bra för mig och vice versa, annars är det inte bra. Båda tror på människans enhet; att vi alla är ett och förenade. Så båda trodde på mänsklighetens potential och på mänsklighetens godhet. Alltför många människor idag tror att det finns onda människor i världen. Helga [Zepp-LaRouche] har många gånger påpekat, och Schillerinstitutet har lärt ut, att det inte finns onda människor i världen; det finns bara goda människor som gör onda saker för att de inte vet bättre. Det var vad Jesus sa från korset. Om just de människor som korsfäste honom sa han: ”Förlåt dem, Fader, för de vet inte vad de gör.” Om de soldater som korsfäste Jesus hade vetat att han var Guds son, skulle de aldrig ha korsfäst honom. De visste inte bättre.

Så både Nicolaus Cusanus och Lyndon LaRouche trodde på mänskligheten. De trodde att mänsklighetens potential är att övervinna livets utmaningar. I den meningen var båda hoppets apostlar. Båda förde fram nya sätt att tänka, nya sätt att uppfatta verkligheten. Båda lärde att mänskligheten inte känner till den absoluta sanningen; det vi känner till är sannolikhet, och det är därför vi fortsätter att upptäcka. Vi upptäcker mer och mer sanning, men vi når aldrig fram. Det är därför det intellektuella liv som påven Leo försökte visa oss är så betydelsefullt och viktigt.

Både Nicolaus Cusanus och Lyndon LaRouche trodde på mänsklighetens stora potential, att vi har förmågan att förändra till det bättre. Som jag säger, de är verkligen hoppets apostlar. Båda förde fram nya sätt att tänka, nya sätt att uppfatta verkligheten. Båda lärde ut att ingen känner till den absoluta sanningen, så vi kan lära oss. Vi behöver lära oss, och vi har förmågan att lära oss. Det är vår utmaning. Vi är alla i färd med att upptäcka sanningen, men vi når aldrig fram. Så ingen kan vara helt säker på vad de tror, inte om de förstår vad Nicolaus Cusanus och Lyndon LaRouche sa. Vi kan alla lära oss, vi kan alla växa, vi kan alla förändras. Det finns hopp för mänskligheten.

Båda två uppmuntrade människor att tänka utanför boxen, att tänka annorlunda. Och därför, hade de fiender. Fienderna höjde sina röster och övertygade människor om att Nicolaus Cusanus, en kardinal, egentligen inte var en bra person. De förtalade honom. Därför blev han aldrig helgonförklarad av kyrkan. Lyndon LaRouche upplevde samma sak. Han blev förtalad och de ljög om honom. Det fick folk att tro att han var ond. Så han fick gå i fängelse. De båda fick lida mycket, men de lät sig inte nedslås. Trots vad de gick igenom hade de båda hopp. De båda såg att mänskligheten kunde förändras till det bättre.
Så de ger världen hopp, och vi ska föra det vidare, nu när både Nicolaus Cusanus och Lyndon LaRouche har gått vidare. Det är vår möjlighet; det är Guds nåd att vi får följa i deras fotspår och tänka ut sätt att bidra till freden i denna värld. Vi kan göra det! Det var vad båda två sa; vi kan göra det. Vi, mänskligheten, kan göra det.

Så låt oss göra det! Låt oss vara fredsmäklare som kardinal Nicholas av Cusa och många av er kära vän, Lyndon LaRouche. De kan vara vår inspiration; de kan öka vårt hopp. Och det är vad jag uppfattar och förväntar mig att se hända; tack vare dem, och också tack vare er, alla ni. Vi kommer att göra skillnad. Vi gör skillnad. Vi är inte missmodiga; vi är fyllda av hopp. Tack så mycket.

HELGA ZEPP-LAROUCHE: Jag vill bara tacka dig, fader Bury. Enligt min mening är det tal du just höll förmodligen ett av de viktigaste tal som någonsin hållits i USA:s historia. Tack så mycket.

FADER HARRY BURY: Jag är tacksam.

 

 

På engelska:

Father Harry Bury to IPC: Cusa and LaRouche Can Be Our Inspiration

Oct. 31, 2025 (EIRNS)—The following remarks were delivered by Father Harry Bury on Oct. 31 to the 126th consecutive weekly meeting of the International Peace Coalition. He was introduced by moderator Anastasia Battle, who noted that Father Bury had been a Catholic priest for some 70 years, is a lifelong peace activist, and is a leader of Pax Christi.

FATHER HARRY BURY: Thank you so much, Anastasia. I really feel honored and grateful that I have a chance to share with you and build upon what has been said today. It’s been really significant and helpful to most of us, and I hope the Schiller Institute continues to do what we’ve been doing every Friday morning. This is really significant, and it’s going to make a big change.

I’d like to build, if I can, on what Helga and you others have said. As she mentioned, last Saturday Pope Leo was celebrating the Jubilee of Education. So the emphasis was on the intellectual life. Pope Leo spoke of Nicholas of Cusa in a most positive way. Nicholas of Cusa was a Cardinal in the Church, when there were challenges like we are facing today in Europe particularly. Nicholas of Cusa was a catalyst of beginning the Renaissance; and it’s my opinion that Nicholas of Cusa—it’s only opinion now, of course—but that Nicholas of Cusa was for the 15th Century what Lyndon LaRouche was and is for the 20th and 21st Centuries. Lyn LaRouche was also a renaissance man. Both he and Nicholas of Cusa were geniuses and contributed to the world’s intellectual, financial, and human development of us humans. Both believed in the unity of humanity; that we are all one. That means that what’s good for you needs to be good for me and vice versa, or it’s not any good.

Both believe in the unity of humanity; that we be all one and are united. So both believed in the potential of humanity, and the goodness of humanity. Too many people today think that there are evil people in the world. Helga [Zepp-LaRouche] has pointed out many times, and the Schiller Institute has taught that there are no evil people in the world; there are only good people who do evil things because they don’t know any better. That’s what Jesus said from the Cross. Of the very people who were crucifying him, he said, “Forgive them, Father, for they know not what they do.” If those soldiers who were crucifying Jesus knew he was the Son of God, they would never have crucified him. They didn’t know any better.

So, both Nicholas of Cusa and Lyndon LaRouche believed in humanity. They believed that the potential of humanity is to overcome life’s challenges. In this sense, they both were apostles of hope. Both presented new ways of thinking; new ways of perceiving reality. Both taught that humanity doesn’t know absolute truth; what we know is probability, and that’s why we keep discovering. Discovering more and more truth, but we never arrive. That’s why the intellectual life that Pope Leo was attempting to point out to us is so significant and important.

Both Nicholas of Cusa and Lyndon LaRouche believed in the significant potential of humanity; that we have the capability of making change for the better. As I say, they really are apostles of hope. Both presented new ways of thinking; new ways of perceiving reality. Both taught that no one knows absolute truth, so we can learn. We need to learn, and we have the capability of learning. That’s our challenge. We all are in the process of discovering truth, but we never arrive. So, nobody can be absolutely certain about what they think; not if they understand what Nicholas of Cusa and Lyndon LaRouche were saying. We can all learn; we can all grow; we can all change. There is hope for the human race.

Both of them encouraged people to think outside the box; to think differently. And so, they had enemies. The enemies spoke up and convinced people that Nicholas of Cusa, a Cardinal, was really not a good person. They slandered him. So, he never was canonized a saint by the Church. And Lyndon LaRouche experienced the same thing. He was slandered and they lied about him. It led people to believe that he was evil. So, he went to prison. They both suffered a great deal, but they weren’t discouraged. Despite what they went through, both of them had hope. Both of them saw that humanity could make changes for the good. So, they bring hope to the world, and we’re to carry that on now what both Nicholas of Cusa and Lyndon LaRouche have passed on. It’s our opportunity; it’s the grace of God for us to follow in their footsteps and think and come up with ways of contributing to the peace of this world. We can do it! That’s what both of them said; we can do it. We, humanity, can do it.

So, let’s do it! Let’s be peacemakers like Cardinal Nicholas of Cusa and the dear friend of many of you, Lyndon LaRouche. They can be our inspiration; they can increase our hope. And that’s what I perceive and expect to see happening; because of them, and also because of you, all of you. We’re going to make a difference. We are making a difference. We are not discouraged; we are filled with hope. Thank you very much.

HELGA ZEPP-LAROUCHE: I just want to thank you, Father Bury. In my view, the speech you just gave is probably one of the most important speeches ever given in the history of the United States. Thank you very much.

BURY: I’m grateful.

 

Nicolaus Cusanus metod “Coincidentia Oppositorum” i fredsarbetet

Mobiliseringen för fred mellan Palestina och Israel satsar på att använda det gemensamma intresset att ta fram så mycket vatten genom avsaltning av havsvatten så att det räcker mer än väl till båda folken. Det är LaRouches Oasplan som bygger på Cusanus idé att lyfta fredsarbetet till en nivå där motsättningarna upplöses. Det kallas motsatsernas sammanfallande, ”Coincidentia Oppositorum”, och det begreppet kommer från den store fredsförhandlaren på 1400-talet Nikolaus Cusanus. Cusanus nämndes av påve Leo XIV på lördagen den 25 oktober i år på hans stora mottagning på S.t Petersplatsen med 10.000-tals  pilgrimer från hela världen som var där för att fira kyrkornas jubelår för skuldavskrivning. Det är ett mycket tungt inlägg för fred som nu kommer påven.

 

Lyndon och Helga LaRouche har förespråkat Cusanus i årtionden i sitt fredsarbete, som nu kan breddas ännu mer till för fred för Palestina och Israel. Sprid flygbladet på svenska: Sätt spadarna i marken NU! Bygg vattenprojekten för fred med LaRouches Oasplan https://schillerinstitutet.se/satt-spadarna-i-marken-nu-bygg-vattenprojekten-for-fred-med-larouches-oasplan/

 

Läs här Fader Harry Burys appell för använda Oasplanen för fred i inte bara Sydvästasien utan för att mobilisera ungdom och våra egna samhällen för att få stopp på gängkriminalitet och hopplöshet: https://schillerinstitute.com/blog/2025/10/09/father-harry-bury-appeals-to-the-world-to-implement-the-oasis-plan-peace-through-development/

 

 

Läs här på svenska vad påven sa om Cusanus fredsförhandlingsmetod ”att hålla samman motsatserna”: https://schillerinstitutet.se/tank-den-hogre-enheten-mansklighetens-framtid-for-att-losa-dagens-kris/ Läs helst detta först innan du lyssnar på förra onsdagsmötet där Ulf Sandmark använder denna text för att berätta om detta stora genombrott och om Cusanus. https://www.youtube.com/watch?v=TA-jEYgsEck

 

Nikolaus Cusanus med sina böcker och inte minst dialoger försökte hjälpa människor att se var som inte finns framför ögonen. För att förstå hur Cusanus gjorde detta, har Schillerinstitutet återpublicerat hans korta dialog ”Om den fördolde guden. Dialog mellan en hedning och en kristen. Se: https://schillerinstitutet.se/nicolaus-cusanus-om-den-fordolde-guden/

 

Läs vad Lyndon LaRouche själv skriver om Cusanus´ oerhörda betydelse för renässansen och vetenskapen i Introduktionen till hans grundkurs i ekonomi: “Så du vill lära dig allt om ekonomi:, Lektion 1”: https://schillerinstitutet.se/wp-content/uploads/2023/02/Allt-om-ekonomi-video-1-Svensktext.pdf

 

Tunneln under Berings sund har seglat upp som det stora fredsprojektet mellan USA och Ryssland. Att förbinda USA och Ryssland med en tunnel är verkligen att förena motsatserna genom att lyfta fram ett samarbete på en ny högre nivå. Det kan få ytterligare betydelse för fred i världspolitiken när presidenterna Trump och Xi börjar tala om infrastruktursamarbete för fred. Då kan de samarbeta praktiskt om att komma till fred i båda de stora konflikterna i Ukraina och Palestina. EIR höll den 15 oktober ett rundabordssamtal med världens främsta internationella experter på Beringssundsprojektet. Se det på Youtube på engelskahttps://www.youtube.com/watch?v=ZHLA4LPrj4U&t=13s

eller på spanska: https://es-schillerinstitute.nationbuilder.com/reunion_de_emergencia_de_eir_sobre_el_tunel_en_el_estrecho_de_bering

 

 

Kommentar:

Beautiful Endorsement of Nicholas of Cusa and Lyndon LaRouche, by Father Harry Bury

by Dennis Small (EIRNS) — Oct. 31, 2025

“Pope Leo spoke of Nicholas of Cusa in a most positive way. Nicholas of Cusa was a Cardinal in the Church, when there were challenges like we are facing today in Europe particularly. Nicholas of Cusa was a catalyst of beginning the Renaissance; and it’s my opinion that Nicholas of Cusa was for the 15th Century what Lyndon LaRouche was and is for the 20th and 21st Centuries. Lyn LaRouche was also a renaissance man. Both he and Nicholas of Cusa were geniuses and contributed to the world’s intellectual, financial, and human development of us humans. Both believed in the unity of humanity; that we are all one. That means that what’s good for you needs to be good for me and vice versa, or it’s not any good.”

These were the opening words of an extraordinary presentation given by Rev. Dr. Harry J. Bury, for 70 years a Roman Catholic priest and a lifelong peace activist, to the 126th consecutive weekly meeting of the International Peace Coalition on Friday, Oct. 31.

One week earlier, on Oct. 25, Pope Leo XIV had stunned the Catholic world—and many knowledgeable circles beyond—by delivering a five-minute allocution before tens of thousands of pilgrims in St. Peter’s Square at the Vatican for the Jubilee Audience, in which he brought Cardinal Nicholas Cusa back to life. Cusa, one of the towering intellectual giants who ushered in the Renaissance and the era of modern science, has been maligned literally for centuries, within the Catholic Church and without, cast aside by the oligarchical Aristotelian currents who fear the power of his key breakthroughs, especially the method of the Coincidence of Opposites for overcoming apparent contradictions with a higher-order concept of the One which embraces the Many.

Nothing more urgently requires such an approach than the terrifying strategic danger posed by the drive of the bankrupt trans-Atlantic financial system and its NATO arm, for nuclear showdown against Russia. Today, the only thing standing between Mankind and our looming self-annihilation is the insane, defective doctrine of Mutually Assured Destruction (MAD), in which one side is deterred from attacking the other, only by the knowledge that it, too, will be fully destroyed by the enemy. Lyndon LaRouche elaborated a totally different approach, that of Mutually Assured Survival, built around a new international security and development architecture in which the welfare of each depends on the welfare of all. As Helga Zepp-LaRouche has repeatedly insisted, we must all think and act, first and foremost, as the One Humanity.

This is Cusa’s method of the Coincidence of Opposites.

Father Bury explained: “Nicholas of Cusa and Lyndon LaRouche were saying: We can all learn; we can all grow; we can all change. There is hope for the human race.

“Both of them [Cusa and LaRouche] encouraged people to think outside the box; to think differently. And so, they had enemies. The enemies spoke up and convinced people that Nicholas of Cusa, a Cardinal, was really not a good person. They slandered him. So, he was never canonized a saint by the Church. And Lyndon LaRouche experienced the same thing. He was slandered and they lied about him. It led people to believe that he was evil. So, he went to prison. They both suffered a great deal, but they weren’t discouraged. Despite what they went through, both of them had hope. Both of them saw that humanity could make changes for the good.

“So, they bring hope to the world, and we’re to carry that on, now that both Nicholas of Cusa and Lyndon LaRouche have passed on,” the 95-year-old Bury told the gathering of hundreds from more than 30 nations around the world.

The time has indeed come to exonerate both Nicholas of Cusa and Lyndon LaRouche, the men and their ideas. The future will thank us for it.

See: https://youtu.be/taI-uIxggqg?t=5448

 

 

 

 

 

Senaste Nytt